-->

søndag den 16. januar 2011

Farvel Ajax, goddag værktøjskasse

Under en skilsmisse er der nogle gyldne øjeblikke, som man kan vende tilbage til og glæde sig over igen og igen.
Som nu da min eksmand skulle hjælpe mig med at sætte en stor reol op i min stue, hvilket jeg selvfølgelig var glad for at han gjorde for mig. På gulvet lå der en lille skruemaskine og flød, og min mand skulle bore nogle huller i væggen for at fastgøre reolen i væggen.

”Har du en boremaskine”, spurgte han.
”Ja, selvfølgelig” var mit svar.
”Jeg mener ikke den der” sagde han og pegede hånligt på min skruemaskine. Grøn Bosch – hobbyværktøj. ”Den kan altså ikke bruges til at bore huller med, det ved du vel, eller???”.
”Nej, jeg er helt klar over at du efterspørger en boremaskine. Et øjeblik, så skal jeg hente den”.

Hvorefter jeg trak mit nye bedste legetøj ud af skabet. Borehammer. Mærke: Blå Bosch – den professionelle linie. Med et passende udvalg af bor i forskellige størrelser og alt sammen pakket i en smart kuffert. Lånegave fra en ven (en mand), der nok forstod at en borehammer ville være den perfekte værtindegave.

Min eksmand sagde ingenting, men hans overraskede mine sagde alt. ”Hvornår f.. er hun begyndt at få et forhold til værktøj” syntes at lyse ud af ham.

Det er det bedste ved at blive tvunget ud af sin comfort zone: For med mindre man fremover vil være afhængig af far, eksmand eller andre mænd i sin omgangskreds, så er det en betydelig lettelse i hverdagen selv at kunne betjene et stykke værktøj.
Så nu sætter jeg lamper op, laver strøm, renser afløb (ugh), borer huller, så mine naboer må være på nervesammenbruddets rand – og tilbyder min hjælp til trængende kvinder, der har brug for en handykvinde med eget værktøj og pæne hvide rawlplugs. Det sidste er Ikeas opfindelse. Hvide rawlplugs i stedet for grå. Hvid er bare så meget mere feminint og er en farve med langt mere kvindetække end den kedelige, maskuline grå. Tak Ikea.

Det bedste er dog, at det er sjovt! Jeg forstår sandelig godt, at mange mænd gerne vil holde handymand-opgaverne for sig selv, for det giver en tilfredsstillelse at se sine billeder hænge pænt, lamperne lyse og kommoden samlet – og vide at man selv har gjort det hele. Glade kvinder i rengøringsreklamer – tag jer sammen og grib en skruemaskine i stedet for.

Bosch har for nylig lanceret en særlig tøset udgave af deres IXO-skruemaskine. Nu fås den i en skøn bling-bling udgave med Swarovsky-krystaller. Så smuk, at man bliver nødt til at have den med i håndtasken altid. Man ved jo aldrig, hvornår man får brug for at skrue noget sammen…


1 kommentar:

  1. Ønsker jeg mig også sådan en bling-bling udgave..;-)

    SvarSlet