-->

lørdag den 5. februar 2011

Har jeg fået pest?
Er jeg blevet spedalsk?
Nå, nej – jeg er bare ved at blive skilt!


Du har sikkert hørt fra folk, der har været alvorligt syge, hvordan de oplever, at andre ikke tør nærme sig dem. At der kun bliver spurgt til de allermest banale ting alt imens det store Sygdoms-ord behændigt bliver undgået. Og du har sikkert også tænkt, at hvis du nogensinde skulle møde en, der er så uheldig at blive ramt af cancer, Parkinsons, blodpropper, whatever, så ville du ikke være en af dem, der ikke turde spørge ind til det. Du ville være nærværende, ville du. Omsorgsfuld og nysgerrig. Men strækker din omsorg sig også til en skilsmisseramt mor? Læs videre og tænk over det.

Nu er jeg heldigvis ikke syg. Jeg er bare ved at blive skilt. Men det jeg oplever på den sociale scene, får mig til at mistænke mig selv for at være inficeret med noget smitsomt. Det betyder også, at det at hente børnene i sfo’en nogle gange bliver en helt religiøs oplevelse. På et tidspunkt, troede jeg, at jeg uforvarende havde skiftet navn til Moses samtidig med, at jeg skiftede adresse, sådan delte (forældre)vandene sig, når jeg kom ind i sfo’en. Fædre nikkede høfligt og kiggede væk, mødre fik travlt med at tale med pædagogerne, og der blev langt imellem harmløs chit chat med de gifte forældre. Der er ikke længere nogen der spørger ’skal vi ikke snart drikke en kop kaffe’, ingen ’kommer I ikke over og spiser’. Jeg føler mig i skolesammenhæng som en outcast. I hvert fald, hvis jeg stiller mig hen i den gruppe, hvor jeg hidtil har følt mig hjemme – hos de lykkeligt gifte.

Kort sagt, så oplever jeg alt det, som man med jævne mellemrum kan læse om i damebladene, når de kører et skilsmissetema, nemlig at man som single mom langsomt, men sikkert ændrer social status i en gruppe. Det er trygt når man er gift – i hvert fald for alle andre. Man har sin plads som XX’s kone, der bor på XX-vej og laver XX. Men nu, hvor jeg ikke længere kan placeres i dette hierarki, så kan jeg mærke, at jeg bliver vurderet på en helt anden måde.

Jeg kunne i lang tid ikke forstå, hvorfor de få enlige kvinder der er i børnenes klasser altid er så smarte. Nu står jeg selv og tjekker mig i spejlet, inden poderne bliver hentet. Slut er de dage, hvor jeg afleverede børn uden makeup og i halvgrimt tøj. For man bliver set an, gør man. Ser jeg for afslappet og ikke makeup’et ud, ser det ud som om jeg har givet op og er dybt deprimeret. Hvis min læbestift derimod er for rød, ser det ud som om, jeg er på jagt mellem fædrene. Med andre ord er det svært at vinde dette game.

Jeg overvejer seriøst at få lavet et par badges, hvorpå der står ”NEJ, jeg er ikke ude på at score din mand” – eller ”NEJ, jeg bryder ikke sammen i krampegråd, hvis du spørger, hvordan jeg har det”.
For jeg nægter at ligne en undskyldning for mig selv, når jeg tropper op i skolesammenhæng. Jeg er ikke stakkels. Jeg får en hverdag med to børn til at hænge rigtig fint sammen. Jeg har overskud til at lægge øre til andres beklagelser over livet. Jeg tager gerne ud og hjælper mine singleveninder (en voksende gruppe, i øvrigt) med små praktiske jobs i hjemmet, der hidtil har krævet en mand. Mit hjem er både hyggeligt og rart at være i. 

Og jeg lover, kære gifte kvinder, at jeg ikke sender lange blikke efter jeres mænd. Til gengæld må I gerne spørge mig oprigtigt, hvordan det går med mig.
Måske skulle jeg lægge det ud på Forældreintra. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar